2021-02-15
Decyzję podatkową odbierz elektronicznie. Jak to zrobić?
Informujemy, że ze względów sanitarnych decyzje podatkowe w 2021 roku (podatek od nieruchomości, rolny i leśny) będą doręczane za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A. przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, na adresy korespondencyjne wskazane przez podatników.
Gorąco zachęcamy do skorzystania z możliwości odbioru decyzji drogą elektroniczną.
To proste i wygodne rozwiązanie, wszystko tłumaczymy poniżej.
KROK PIERWSZY - profil zaufany (PZ)
Do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebny jest profil zaufany. Profil zaufany to dane elektroniczne osoby przypisane do numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata.
Jak założyć profil zaufany?
Pierwszy i najbezpieczniejszy obecnie sposób to założenie profilu poprzez bankowość elektroniczną. Drugi - to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa.
WIDEO PORADNIK
KROK DRUGI - załóż konto na elektronicznej platformie e-PUAP
Wypełnij krótki formularz rejestracyjny i załóż konto na ePUAP. Potrzebne są do tego dane kontaktowe oraz identyfikacyjne. Używaj konta ePUAP jako skrytki elektronicznej do odbierania korespondencji urzędowej.
KROK TRZECI - po założeniu konta wyślij pismo ogólne przez e-PUAP lub złóż osobiście (w siedzibie Urzędu) w formie papierowej, o przykładowej treści:
„Na podstawie art.144a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa wnoszę o doręczanie pism w postępowaniu podatkowym, w tym decyzji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany niżej adres poczty elektronicznej”.
Co to jest pismo ogólne?
To pismo, które służy do komunikacji z administracją w sprawach, które możesz załatwić przez internet i które nie mają oddzielnych formularzy.
ZACHĘCAMY także do korzystania z portalu WWW.CYFROWE-MAZURY.PL. Posiadając Profil Zaufany mieszkaniec/ petent może wysłać zarówno pismo do urzędu (mechanizm platformy e-puap) jak i po uzyskaniu decyzji zapłacić podatek poprzez zalogowanie do konta gminy, w menu ePłatności/Zobowiązania.
Jakie jeszcze sprawy urzędowe można załatwić przez internet? Oto tylko kilka przykładów:
- Zgłoś urodzenie dziecka,
- Uzyskaj dowód osobisty,
- Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK),
- Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące,
- Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego,
- Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.
Na podstawie: www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany i epuap.gov.pl
Grafiki: mojegizycko.pl/ J. Maciejewska-Kucfir